Dag 35 en dag 36 - Reisverslag uit Accolay, Frankrijk van Tineke en Tom Kauffman - WaarBenJij.nu Dag 35 en dag 36 - Reisverslag uit Accolay, Frankrijk van Tineke en Tom Kauffman - WaarBenJij.nu

Dag 35 en dag 36

Vertrek – aankomst: 08.30 – 16.30
Route: Chablis – Milly – Beine – Venoy - Auxerre
Dagafstand – totaal afstand: 24 – 794
Overnachting: camping municipal

We ontruimen het klaslokaal en proberen de mooie stad Chablis te verlaten via de bekende witrode streepjes. Dat lukt maar slecht, want we zijn even wat tijd kwijt aan het vinden daarvan. Dan gaat het meteen de volle zon in en tussen de bekende Chablis wijnvelden door. Ergens tussen deze velden moeten we zeer steil omhoog en we raken het spoor bijster. Kwartiertje omlopen en terugvinden. Ook in Milly en in Beine is er de Chablis. In Venoy pauzeren we naast het kerkhof, de jeu-de-boulebaan en het mooie uitzicht over beide. Vanaf Venoy zien we de grote stad Auxerre in de verre diepte liggen en we dalen af via een onverhard pad, dat rechtstreeks naar het centrum lijkt te leiden. Toch raken we in het zicht van dat centrum weer de weg kwijt, maar we moeten gewoon rechtdoor en naar beneden. We willen weer naar de GM (Gîte Municipal of Gemeentelijke Opvang) en zoeken de VVV, die makkelijk te vinden is. Ze sturen ons een paar straten verder naar de Maison de Randonneurs, die volgens een bordje elke dag, het gehele jaar geopend is en tussen vier en zeven uur nieuwe gasten ontvangt. Maar het is twintig over vier en er is niemand; de deuren zijn gesloten. De kosten bedragen overigens € 16 p.p. zonder eten en dat is natuurlijk veel te gek voor twee eenvoudige pelgrims.
We gaan naar de camping aan de andere kant van de stad, maar wel alvast in de goede richting voor morgen. Die camping kost € 8,73 en is nu geheel in de ban van de vanavond te spelen voetbalwedstrijd tussen Auxerre en St. Etienne. Het stadion van Auxerre ligt pal tegenover de camping en tientallen busjes en bussen met honderden ME-ers staan opgesteld op het campingterrein. Het café, waar we een biertje drinken en gaan eten ligt op de parkeerplaats van de ME-ers en is dus volkomen veilig voor de gevolgen van het apengedrag van de voetbalenthousiastelingen. De voorbereidingen voor de wedstrijd duren nu al vanaf vier uur; de wedstrijd zelf begint om negen uur. Een gewone of een risicowedstrijd?
Ondertussen hebben we gegeten en is de wedstrijd begonnen. Het gaat erom, dat St. Etienne moet winnen om niet te degraderen uit de Eerste Divisie. Auxerre is veilig, maar zal zich niet zomaar gewonnen geven. Het lawaai uit de arena is ongelooflijk. We kunnen vanaf de doucheruimte de stand bijhouden door aan de zijkant van het stadion naar binnen te kijken. Om kwart voor elf zal de wedstrijd zijn afgelopen en afhankelijk van de uitslag (of niet, dat maakt geen wezenlijk verschil) zal het feest nog doorgaan.

Datum: 24-05-2009 dag: 36
Vertrek – aankomst: 09.15 – 16.15
Route: Auxerre – Vaux – Champs-sur-Yonne – Vincelottes – Cravant - Accolay
Dagafstand – totaal afstand: 21 – 815
Overnachting: camping

De uitslag is geworden: 1-0 voor Auxerre, dus St. Etienne is gedegradeerd. Dat hebben de vele fans in alle droefheid aanvaard en men is stilletjes vertrokken.
Wij ook, maar pas om kwart over negen en dat terwijl het er sterk naar uitziet, dat het erg warm zal worden vandaag. Binnen een kwartier zijn we de stad uit en lopen weer over een trimpaadje langs een kanaal, het Canal de Niverdais. En het is zondag, dus er wordt veel getrimd. In Vincelottes pauzeren we even in een mooie wasplaats en moeten dan door, terwijl de temperatuur stijgt naar boven de 30 graden. En we moeten verder. Soms schaduw, veel zon.
We proberen zoveel mogelijk de dichte begroeiing langs het water aan te houden, maar dat is lang niet altijd mogelijk. Voordat we in Cravant zijn wacht ons een lange, hete heuvel en vragen we om water bij een man, die in zijn tuin bezig is. Hij voldoet graag aan ons verzoek en samen met zijn vrouw brengen ze ons de flessen water en twee kuipjes yoghurt.
In Cravant zijn we blij, dat de Gemeente een openbaar toilet midden in het veertiende-eeuwse dorpje heeft laten neerzetten: water!
Er wacht ons nog drie kilometer, waarvan een kilometer klimmen, een kilometer vlak en een kilometer afdalen. Een camping van niks voor weinig geld en alleen wat frisdrank. Wij hebben alleen nog soep, thee, koffie en wat pinda’s. De gecombineerde bakker/slager/kruidenier in het dorp beleeft pas a.s. vrijdag zijn heropening. We zullen zien of we het overleven zonder eten en zonder ontbijt. Als wij op het door ons uit de speeltuin geleende bankje zitten uit te puffen, komt Kees weer eens aanlopen. Die maakt er een gewoonte van om zich in de middag bij ons aan te sluiten.