Dag 33 en dag 34 - Reisverslag uit Chablis, Frankrijk van Tineke en Tom Kauffman - WaarBenJij.nu Dag 33 en dag 34 - Reisverslag uit Chablis, Frankrijk van Tineke en Tom Kauffman - WaarBenJij.nu

Dag 33 en dag 34

Vertrek – aankomst: 3e rustdag
Route: Tonnerre
Dagafstand – totaal afstand: 0 – 751
Overnachting: camping municipal La Cascade

We slapen uit tot misschien wel half acht. De afgelopen zondag nog voorspelde 27°C voor vandaag zal er niet komen, denk ik. Het is bewolkt en de zon komt maar met moeite tussen de wolken door. We bekijken de resultaten van onze wasdag van gisterenmiddag, aan de waslijn. Het meeste is droog.
Nadat Tineke gisteren eerst twee stoelen heeft geleend bij verhuurtenten op de camping, komt ze nu met de ontbrekende tafel aanzetten. We kunnen chique ontbijten met jus d’orange, gebakken eitjes, thee, koffie, brood, kaas, jam en gaan weer de stad in. Een eeuwenoud middelpunt van historie met smalle, steile straatjes. Maar het gaat ernstig regenen en onweren en ik ben blij, dat we nu niet op weg zijn. In plaats daarvan kunnen we droog zitten en wat lezen. Even na twaalf uur breekt toch de zon door. Kan de was opnieuw drogen. Tegen etenstijd om half zeven opnieuw regen en het noodplan treedt in werking: alles om te koken en om gekookt te worden wordt verhuisd naar de afwasruimte, inclusief de stoelen.
Daar bereiden wij onze maaltijd en dineren prima.

Datum: 22-05-2009 dag: 34
Vertrek – aankomst: 08.45 – 14.00
Route: Tonnerre – Tissery – Collan - Chablis
Dagafstand – totaal afstand: 19 – 770
Overnachting: parochiaal zaaltje

Al om half zeven zijn we uitgeslapen met een tegenstrijdige bedoeling: lekker vroeg vertrekken en aankomen voordat De Grote Hitte begint, of rustig aan doen, want we hoeven niet zo ver vandaag. Dat maakt, dat een strijd begint tussen haasten en rusten en dat is een ongelijke strijd.
We gaan een mooie route zien op weg naar Chablis, het centrum van de Franse witte wijn. We volgen vandaag helemaal de gids en dat betekent weilanden, koren, al rijp wordend koolzaad, bosranden zonder al te veel bagger en mooie vergezichten. Vlak voor Chablis komen daar de wijnranken dan nog bij en samen met de korte afstand is het een heel fijne dag. Chablis is een mooie, zeer oude, kleine stad met dure wijnhuizen en gewone kruideniertjes. Bij de VVV vragen wij naar de Gîte Municipal, maar men verwijst ons naar de Maison Paroisiale, een soort parochie-instelling, die ruimtes beschikbaar stelt. Vandaag weer een oud huis, waarin een voormalig klaslokaal, waar kennelijk nog steeds les wordt gegeven in religieuze sferen. Het geheel bestaat uit een aantal gebouwen van vierhonderd tot vijfhonderd jaar oud, misschien ooit boerderij of beschermde leefgemeenschap en later school. Voor een donatie van € 10 mogen we op een dik vloerkleed op de grond en op onze eigen matrasjes en slaapzakken slapen. Ook de contactloze Belgen zijn aanwezig en zitten in een klaslokaal naast ons.