Dag 31 en dag 32 - Reisverslag uit Tonnerre, Frankrijk van Tineke en Tom Kauffman - WaarBenJij.nu Dag 31 en dag 32 - Reisverslag uit Tonnerre, Frankrijk van Tineke en Tom Kauffman - WaarBenJij.nu

Dag 31 en dag 32

Door: TomDominique

Blijf op de hoogte en volg Tineke en Tom

20 Mei 2009 | Frankrijk, Tonnerre

Datum: 19-05-2009 dag: 31
Vertrek – aankomst: 07.45 – 14.00
Route: Polisot – Polisy – Avirey-Lingey – Bagneux-la-Fosse – Bragelogne – Villiers–le-bois - Etourvy
Dagafstand – totaal afstand: 28 – 732
Overnachting: gîte d’étappe

Die fles wijn is er inderdaad aan gegaan. Prima kwaliteit en goede afdronk, zwaar en toch fruitig. Daar had ik ook geen twee weken mee willen lopen. Na een ontbijt, bestaande uit samen anderhalf sneetje brood met jam, koffie of thee naar keuze en ieder een hele sinaasappel, gaan we er vroeg vandoor. We brengen de sleutel terug naar de burgemeester, bedanken hem voor de hospitalité, steken de Seine over en lopen er een poosje langs.
Het is al vroeg warm en we moeten zo’n achtentwintig kilometer lopen zonder eten en zonder winkels. We snijden af waar we kunnen en lopen dus veel over asfalt. In de diverse dorpjes is niet alleen niemand op straat, maar winkeltjes of barretjes ontbreken eveneens. We rekenen op de mogelijkheid, dat er na twintig kilometer toch wel iets zal zijn, zoals de gids aangeeft, in Bragelogne bijvoorbeeld. Maar dat blijkt ijdele hoop, we moeten door. We komen terecht in Etourvy in de gîte d’étappe, nadat we eerst hebben geïnformeerd naar een gemeentelijke opvang. De onderwijzeres van de plaatselijke school informeert ons en laat weten, dat er geen winkel of restaurant in het dorp is, alleen een commerciële gîte. Die nemen we (€ 62, diner, slapen en ontbijt). In de gang komen we Yuri tegen, die hier ook zijn intrek heeft genomen. Hij heeft hetzelfde gelopen als wij, alleen op andere tijdstippen. We eten vanavond gezamenlijk, hoewel Yuri in de middag aan één stuk door aan het eten is. Zal wel uitgehongerd zijn.

Datum: 20-05-2009 dag: 32
Vertrek – aankomst: 08.00 – 12.30
Route: Etourvy – Mélisey – Chamelard – Epinneuil - Tonnerre
Dagafstand – totaal afstand: 19 – 751
Overnachting: camping municipal La Cascade

Een uitstekend bed heeft mij diverse dromen in hoofdstukken bezorgd, maar om half zeven is het de hoogste tijd om op te staan. Yuri, die de sleutelbewaarder is van het self-service restaurant, heeft de tafel al gedekt voor ons. Ook een veelloper uit België heeft dan al gegeten en is al vertrokken. Die kwam gisterenavond binnen en loopt ongeveer veertig kilometer per dag. Dapper, maar hij heeft maar een beperkte tijd. Wanneer Tineke met succes een teek heeft verwijderd uit de huid van Yuri kunnen wij vertrekken.
Het is kort maar vrij hevig vandaag. Slechts negentien kilometer, maar het wordt heter. Wij moeten onze wandeldagen aanpassen: vroeger vertrekken en kortere afstanden en daar zijn we vandaag mee begonnen. Als we in Tonnerre aankomen is de Hôtel de Ville dicht en ook het toeristenkantoor is nog gesloten. Wij drinken een paar lekkere Grimbergen-biertjes en kunnen daarna naar de informatie. Yuri gaat in een soort herberg, want hij heeft geen tent en wij gaan naar de camping, waar een overvloed aan schaduw is.
Lekker. Morgen rustdag.

-----------------

Hallo,

Gisteren overnacht in een prachtige gîte in Etrouvey.
Via een collega weet ik nu, dat een gîte een huisje is.
Op google earth kan ik de plaats alleen niet vinden. Misschien toch een spelfoutje in de sms en moet het Etouvy zijn?!
Ze hebben weer een beetje zware dag achter de rug.

Dominique

-----------------

Hallo allemaal,

Even mogen wij gebruikmaken van de ordinateur (computer) in de VVV van Tonnerre, waar we vandaag een rustdag hebben.
Gisteren zaten we in een mooie gîte in Etourvey, zoals het gespeld wordt. We zitten nu op een camping en het is slecht weer met onweer en regen.
Morgen naar Chablis, dat moet voor jullie toch te vinden zijn.
Helaas moet dit het weer zijn, de volgende klant zit te wachten.
Groeten van Tineke en Tom