Dag 27 en dag 28 - Reisverslag uit Dienville, Frankrijk van Tineke en Tom Kauffman - WaarBenJij.nu Dag 27 en dag 28 - Reisverslag uit Dienville, Frankrijk van Tineke en Tom Kauffman - WaarBenJij.nu

Dag 27 en dag 28

Vertrek – aankomst: 08.45 – 14.30
Route: St. Rémy-en-Bouzemont – Outines – Bailly-le-Franc – Chavanges
Dagafstand – totaal afstand: 22 – 641
Overnachting: parochiale opvang

Terwijl ik de bezem hanteer om de vloer aan te vegen wenst de burgemeester ons vanaf de straat een goede reis toe. Prima vent, die ons gisteren alleen maar wat wilde plagen. Als we het dorp uitlopen staat hij veldwerk te doen. Hij is in onderhandeling met een paar mensen, die iets aan de weg moeten doen of een vergunning ergens voor willen krijgen. Druk druk druk, maar hij wenst ons nogmaals een goede reis, geeft nog een reisadvies en vertelt aan de onderdanen, dat die twee daar in één keer naar St. Jacques wandelen. Met trots. En die hebben in zijn dorp, in zijn gîte geslapen.
Wij krijgen ook ons veldwerk en wel eerst vijf kilometer over een halfverharde landweg en daarna drie door een enorm baggergebied. Met een kilo bagger aan elke schoen komen we er weer uit, waarna het natte gras voor de nodige schoonmaak zorgt. We houden halt bij een mooi oud kerkje in Bailly-le-Franc, waar we een bankje vinden, dat we even om de hoek zetten, uit de wind. De kerk dateert uit de zestiende eeuw en heeft, volgens een informatiebordje bij de ingang, door de geringe afmetingen en grote eenvoud een bijzondere charme.
Onze charme bestaat uit het verorberen van een kopje soep en brood met champagnepaté. Voor het resterende deel van vandaag staat nog een wandeling open door een bos. Om alle risico’s van weer een baggerwandeling te vermijden gaan we over de gewone weg en komen om exact half drie in Chavanges aan. In het voorbijgaan ziet Tineke een papier op een deur, gericht aan Pèlegrins (pelgrims) en vijf minuten later worden we in een soort parochiehuis rondgeleid door een vriendelijke, enthousiaste dame, die ons het zestiende-eeuwse pand laat zien. Wij mogen nog kiezen tussen twee kamertjes. Aan het interieur is sinds die tijd kennelijk niets meer gedaan. Er is geen douche, geen warm water, maar wel een keukentje/zitkamertje met kacheltje. Alles is zeer oud, zeer eenvoudig en zeer vies. En zeer gratis en we zijn echt welkom als zesde en zevende bezoekers van dit jaar.
Na de macaroni met spekjes, ui en halfgesmolten camembert lopen we nog even het dorp in. Dit is een compleet openluchtmuseum na sluitingstijd met het ene vakwerkhuis dat het volgende overeind houdt. We kunnen midden op straat lopen en terug, er is niemand te zien. Dan toch stopt er een auto en een mevrouw vraagt mij de weg, waarop ik haar kan vertellen, dat het parochiehuis op nummer 34 is gevestigd en dat de door ons veronderstelde bijbelstudie om half negen begint.
In de inmiddels door Tineke geheel schoongemaakte woonkeuken met door haar van binnen en van buiten gelapte ramen, zijn wij woordelijk getuige van de bijbelstudie, die maar moeilijk op gang komt.
Vandaag gevonden: 21 cent.

----------------

Goedemorgen,

Eergisteren zijn ze na veel regen in een voormalige school aangekomen in St. Remy.
Door alle regen lag er de volgende tocht naar Chavanges veel bagger op de weg. Vervolgens ook nog eens aangekomen in een soort parochiehuis, dat erg vies was en geen douche had!
Jaja, het is niet altijd rozengeur en maneschijn!

Dominique

Datum: 16-05-2009 dag: 28
Vertrek – aankomst: 08.15 – 13.30
Route: Chavanges – Montmorency-Beuafort – Rances – Brienne-le-Château – Brienne-le-Vieuille - Dienville
Dagafstand – totaal afstand: 20 – 661
Overnachting: camping Le Colombier

Het einde van de bijbelstudie hebben we niet gehaald. Die duurde tot tien uur; lawaai werd er niet gemaakt, noch gelachen of geschreeuwd en wij sliepen al.
Als we het toch wel erg smoezelige onderkomen hebben afgesloten en de sleutel op de afgesproken plaats hebben neergelegd, gaan we op weg voor slechts twintig kilometer. Dan leggen we volgens de gids een afstand af van eenenveertig kilometer, dus elke stap telt voor twee. Onze voeten teisteren dan wel alle twintig kilometers het asfalt, maar omlopen door het bos met een grote kans op weer meer modder is ook zo wat. We aarzelen nog wat in de stad, Brienne le Château met z’n mooie kasteel op een heuvel, maar we lopen door.
Camping Le Colombier is een aantrekkelijke camping. Voordat de oude baas de receptie bereikt heeft, staat Tineke al met twee koude biertjes uit de koeling in haar handen. En als ik vraag of er misschien nog plaats is voor twee pelgrims, vraagt hij: ”Pelgrims voor Saint Jacques?” En ik begrijp toch echt van hem, dat we in dat geval gratis mogen staan. “En dan wil ik die twee biertjes afrekenen”, zeg ik, na hem bedankt te hebben. Hij maakt een wegwerpgebaar. Krijgen we die er ook nog bij? En hij pakt zijn blocnote en mompelt iets van: ”Nu betalen, of morgenochtend?” Hij schrijft de nota uit voor een nachtje in de tent ad. € 16. Dus het biertje was gratis.
Helaas wordt de camping overspoeld met ordinaire Engelsen, die elkaars namen toeschreeuwen en in wel heel dikke auto’s rijden met caravans van acht meter.
Wij hebben een uitgebreid diner van meloen met gerookte ham, ragout met stokbrood, saucijsjes met stokbrood en yoghurt na. Alles uit eigen keuken.

Reactie:
Trudy
9 mei 2009
Groetjes van uit Canada.
Geweldig wat jullie doen !!!
Truus heeft mij die webpage gegeven en nu zal ik met jullie lopen.
Veel gelukkig .. Have fun !
hugs from here