Dag 45 en dag 46 - Reisverslag uit La Croix, Frankrijk van Tineke en Tom Kauffman - WaarBenJij.nu Dag 45 en dag 46 - Reisverslag uit La Croix, Frankrijk van Tineke en Tom Kauffman - WaarBenJij.nu

Dag 45 en dag 46

Door: Tom / Dominique

Blijf op de hoogte en volg Tineke en Tom

03 Juni 2009 | Frankrijk, La Croix

Datum: 02-06-2009 dag: 45
Vertrek – aankomst: 09.30 – 13.15
Route: Apremont-sur-Allier – La Grenouille – Le Guétin - Nevers
Dagafstand – totaal afstand: 14 – 970
Overnachting: camping

Dominique:
‘s Ochtends om een uurtje of vijf begint het al licht te worden en de vogels hoor ik op de achtergrond zingen. Ik lig naast Sjoerd weer lekker een paar dagen in een tentje. Helaas blijkt nu toch wel, dat het luchtbed een beetje lek is en lig ik met mijn heupen op de grond.
Vandaag zal ik een stukje met mijn ouders meelopen. Ik heb immers mijn wandelschoenen niet voor niets meegenomen. Deze wandelschoenen heb ik gekocht voor het Pieterpad, dat ik samen met mijn ouders heb gelopen toen ik een jaar of 16 was. En nog steeds zijn dat heerlijke schoenen en nog lang niet versleten.

Sjoerd zet ons af bij een vieze lavoir aan het begin van Apremont-sur-Allier en gaat zelf op weg naar het plaatselijke vliegveldje om te kijken of daar wat te beleven is.
Het wandelingetje, van slechts 15 kilometer, loopt voornamelijk langs water, bos en een prachtige sluis. Onderweg een lekker sterke 'grand café' gedronken, alhoewel het eerder een klein kopje espresso in een grote kop is. Moeders heeft natuurlijk een thermoskan heet water meegenomen, en daarmee wordt het dan toch nog een grand café.

Na een kleine vier uur komen we weer aan op de camping. De wandeling ging soepeltjes, geen last van de voeten en de spieren. Alhoewel ik nu, terug in Haarlem, snotterig en met een beetje spierpijn, de berichtjes aan het uploaden ben.

In de middag nog wat boodschapjes gedaan voor de bbq die avond en de schoenen van Tineke weggebracht. Daarnaast is de baard van Tom getrimd en de haren op het hoofd ook. Ik heb getracht een goede kapper te zijn met het knippen van Tineke haar kapsel. Misschien moet ze toch maar even langs een echte kapper.

3 juni 9:30. Sjoerd heeft ze weer afgezet bij Apremont-sur-Allier. Ik heb de tent afgebroken en we kunnen weer terug naar Haarlem.
Het is toch best een lange rit met de auto. Maar een stuk sneller dan met de benenwagen!

Allemaal de groeten van mijn ouders. Het gaat zeker goed met ze en ze hebben veel lol onderweg met andere pelgrims. Maar dat zullen jullie wel gelezen hebben.

Groetjes Dominique

Tom:
Dominique en Sjoerd blijven nog bij ons tot morgenochtend, zodat we nu de gelegenheid hebben om een klein stukje met z’n drieën te lopen.
Sjoerd brengt ons naar Apremont en vandaar lopen we terug naar de camping in Nevers. Om half tien begint het loopje bij de wasplaats van Apremont. Eén met een mooi afdakje, maar met vies, stilstaand water. We volgen even de weg, de D45, waar we de twee Nederlandse mannen (Hans en ?) tegenkomen. Ze gaan vandaag naar Sancoins, waar wij morgen langs komen. Verderop twee interessante sluizen in het Canal Latéral à la Loire, waarna we pauzeren op een strandje langs de Loire.
Binnen vier uur zijn we weer terug in Nevers, waarna Tineke direct met Dominique en Sjoerd naar de schoenmaker en de kapper gaat voor het noodzakelijke schoenen- en haaronderhoud. Vanavond barbecuen.
Deze korte wandeling van vandaag is tevens een test van mijn nieuwe schoenen, die mij in ieder geval in Nederland niet bevielen en in de kast zijn beland. Hier moeten ze het maar beter doen en vooralsnog heb ik na veertien kilometer alleen wat rode plekken op de enkels, maar geen verwondingen, zoals in Nederland.
De oude schoenen gaan terug naar Nederland, waar we ze ophangen aan de Muur van Versleten Wandelschoenen. Ook andere zaken kunnen we met Dominique en Sjoerd meegeven, zoals de gids deel 1 (Namen-Vezelay), het eerste, volgeschreven dagboek en mijn thermohemdje.

Datum: 03-06-2009 dag: 46
Vertrek – aankomst: 09.30 – 16.15
Route: Apremont-sur-Allier – Coqs – Grossouvre – Sancoins – La Croix
Dagafstand – totaal afstand: 25 – 995
Overnachting: pelgrimsherberg

We nemen afscheid van Dominique op de camping en Sjoerd brengt ons graag in hun nieuwe auto naar de wasplaats in Apremont. Zij gaan weer naar huis om de verjaardag van Sjoerd te vieren en wij vervolgen onze weg.
Apremont is een van de mooiste dorpjes van Frankrijk en dat blijkt ook wel. Er staan maar enkele huizen, maar allemaal honderden jaren oud, goed onderhouden en leuk gegroepeerd rond de kerk. De kerk bekijken we even van binnen en is, als zo vaak in Frankrijk, imposant. Na Apremont volgt een veel te lange D-weg met net iets te veel auto’s, maar gelukkig wel met voldoende schaduw in de nu al warme ochtend. Aan het einde van de weg wacht ons een kasteel met twee torens en verder ingericht als gîte rural au château, een herbergachtig onderkomen in een landschappelijk gelegen kasteel, dus. Wij drinken er alleen koffie en ik ontdoe mij even van mijn schoenen, die na tien kilometer asfalt pijn doen.
Vanaf Grossouvre houden wij nogmaals de weg aan en langer dan ons welkom is. Een nog drukkere weg, maar we weten niet het punt, waar we eraf kunnen naar het op een paar honderd meter afstand ernaast lopende wandelpad. Eindelijk, vlak voor Sancoins kunnen we het asfalt af en de graspaden langs het Canal de Berry op. Dan, als de zon zijn hoogtepunt bereikt met een temperatuur van rond de 25 graden, krijgen we even schaduw onder een aantal platanen, die een mooie laan vormen.
Ons doel voor vandaag, een pelgrimsopvang in La Croix, bereiken we rond kwart over vier. Het blijkt een netjes opgeknapte boerderij te zijn, die door of namens het Nederlands Genootschap van St. Jacob is aangekocht. Elke twee weken komen hier twee vrijwilligers de boel runnen, hospitaleren heet dat in pelgrimstaal. Deze keer is het de beurt aan twee Belgen, die hier al acht jaar regelmatig werken. Wij zijn de enige twee gasten en kunnen onze bedden uitzoeken op de zolder, waar in totaal twaalf bedden staan. We worden hartelijk ontvangen en zien in het gastenboek, dat Yuri hier twee dagen geleden was. De gastheren hebben een tijd met hem zitten praten en hadden een goede indruk van hem. In het dorpje Augy-sur-Aubois, vijfhonderd meter van de gîte, kunnen we boodschappen doen. Onze avondmaaltijd bestaat uit een stokbrood met harde worst, paté, een kaasje, een tomatensoepje vooraf en gele vla toe. Dit genieten wij aan de achterzijde van het gebouw, met mooi uitzicht en tegen een ondergaande zon met een flesje Côte du Rhone uiteraard, na een dag hard werken.

Reacties:
henk en toos
4 juni 2009
Heerlijk weer wat gehoord te hebben DOMINIQUE. Het ging een beetje te lang duren. Fijn dat je je ouders weer even gezien hebt. Je hebt alles weer bijgewerkt en je hebt even het sfeertje geproefd hoe het is. Met elkaar ga je toch allemaal voor hetzelfde: SANTIAGO

Ria
4 juni 2009
Deze laatste twee berichten had ik nog gemist, Dominique. Had mijn reaktie al gegeven. Fijn dat je er bent geweest en met eigen ogen hebt kunnen zien dat het goed met ze gaat. Bedankt dat je de berichten steeds upload. We kijken er naar uit!

Adri
5 juni 2009
Heerlijk Dominique, dat je weer met je ouders gelopen hebt. Misschien ga je zelf ook nog een keer naar Santiago de Compostella lopen. We genieten van Tom z'n verhalen hoor.

anonymus
5 juni 2009
Menchov heeft de Giro d'Italia gewonnen.

Margreet
6 juni 2009
Bedankt Dominique voor alle berichten. Gezellig dat je een tochtje met je ouders hebt kunnen meelopen.
Dan ook nog bbq. Ik weet zeker dat zij genoten hebben en jij ook.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, La Croix

Tineke en Tom

Actief sinds 15 Maart 2009
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 105786

Voorgaande reizen:

14 Mei 2013 - 16 Juni 2013

Camino Ignaciano (Zumarraga - Montserrat)

15 September 2010 - 13 Oktober 2010

MIND YOUR STEP OP DE CAMINO PORTUGUES

19 April 2009 - 19 Augustus 2009

A Camino van Nieuw-Vennep naar Santiago.

01 September 2003 - 01 September 2008

GR5 van Maastricht naar Malbuisson

Landen bezocht: