Dag 47 en dag 48 - Reisverslag uit Loye-sur-Arnon, Frankrijk van Tineke en Tom Kauffman - WaarBenJij.nu Dag 47 en dag 48 - Reisverslag uit Loye-sur-Arnon, Frankrijk van Tineke en Tom Kauffman - WaarBenJij.nu

Dag 47 en dag 48

Vertrek – aankomst: 09.15 – 14.45
Route: La Croix – Liénesse – Laugère – Charenton-du-Cher
Dagafstand – totaal afstand: 21 – 1016
Overnachting: gîte / chambre d’hôte

Het bakkersvrouwtje in Augy had om acht uur nog geen brood voor ons, dus deed ik maar de suggestie om mij twee op appelgebak lijkende koeken te verkopen. Dat bleken koeken te zijn van gekookte aardappel met zure room in bladerdeeg. Echt niet te eten in de vroege morgen. We namen genoegen met het bladerdeeg en juist voordat Tineke het overgebleven, keiharde stokbrood van gisteren aan de kippen wilde voeren, konden wij dat nog met hagelslag opeten. Maar goed, op weg gaan zonder goed ontbijt is ons al zo vaak overkomen, dat het geen punt mag zijn. Zelfs niet, als je de hele verdere wandeling geen fatsoenlijk dorp doorkomt en zeker geen bakker ziet. We breken maar weer eens wat noodvoorraad aan.
Vrijwel de hele dag lopen we langs het Canal de Berry over graspaden met stenen en soms erg hoog gras. De schoenen, die Dominique van huis heeft meegenomen doen mij pijn aan de tenen en had ik thuis al afgeschreven als miskoop. Hier zullen ze toch moeten meegaan en dat merk ik nu goed. Ik moet op een andere manier lopen, omdat de zolen en de wreef helemaal niet soepel zijn en dat veroorzaakt allerlei spierpijn. Maar ik mag niet klagen en doe dat dus maar niet.
Onze route vandaag is kort, 21 kilometer en al vroeg bellen we aan in Charenton bij een groot huis, dat is ingericht als gîte voor pelgrims. Er wordt niet opengedaan. We zijn ook wel erg vroeg en drinken eerst een biertje aan de overkant. Later ontvangt de dochter van de mevrouw ons in het op een klein kasteel lijkend huis, waar we een zeer oude kamer krijgen met diner en ontbijt. De vloeren hier lopen scheef, de deuren kunnen niet op slot, maar beneden ziet het er goed uit. En er staat een prachtige computer, die ik mag gebruiken. Biertje in de tuin en lekker weer, wat wil men nog meer?

Datum: 05-06-2009 dag: 48
Vertrek – aankomst: 08.15 – 16.00
Route: Charenton-du-Cher – Saint-Amand-Montrond – Orval – Orcenais – La Fontenelle –
Loye-sur-Arnon
Dagafstand – totaal afstand: 22 – 1038
Overnachting: gîte

Tegen acht uur kraken we de eerste verdieping van het stokoude pand af naar beneden. Via een tweetal kamers, die werkelijk lijken op een museum van oudheid, met oude tafeltjes en stoeltjes van honderden jaren oud, met schilderijen van voorvaders sinds het huis vanaf 1700 familiebezit is, met scheefliggende vloeren, maar met prachtig gedecoreerde plafonds, lopen we de keuken in. Daar een mix van hedendaagse gebruiksvoorwerpen, als een magnetron en een elektrische waterkoker in een bruine keuken uit de jaren zestig van de vorige eeuw en het geheel in een deel van het pand, dat van het jaar 1700 dateert. Maar het wordt moeilijk. De heer des huizes is vorig jaar overleden, mevrouw is tegen de zeventig en er is maar één kind, een dochter, die iets doet in fotografie. De tijden zijn moeilijk in een Frans dorp van minder dan twintigduizend inwoners, vooral op het platteland en niet in de buurt van een grote stad. De dochter kan niets verdienen in deze buurt en gaat vandaag naar Parijs om een baan te vinden. Toch ziet zij het als haar plicht het eeuwenoude huis, eigenlijk een klein kasteel, te behouden en om mee verder te gaan. Lachend zegt zij naar Parijs te gaan om een rijke echtgenoot te vinden. Om er iets van te maken is zeker een half miljoen nodig, om er een prestigieus hotel-restaurant (er is zeker plaats voor 15 kamers, een mooie bar en een restaurant) van te maken, is het dubbele nodig. Prachtige grote tuin erachter, parkeerruimte in overvloed.
Maar zo zien wij het.
Wij vervolgen onze weg langs het Canal de Berry, terwijl het gidsje een veel langere weg, bovendoor, aangeeft. In Saint-Armand-Montrond doen we inkopen voor vanmiddag, vanavond en voor morgenochtend, dus dat wordt een enorm gesjouw. Het ‘Montrond’ in de plaatsnaam verwijst naar de ronde berg, waarop een mooi kasteel staat en waar wij rond omheen moeten lopen. We volgen nog even het kanaal en gaan dan het land in, naar het westen. Om van dit deel van Frankrijk naar Spanje te lopen, moeten we voorlopig alleen in zuidwestelijke richting gaan.
Het is weer een mooie route door nog een paar plaatsjes en rond half vier komen we aan bij het huis in La Fontenelle. Dat is gesloten en er is niemand aanwezig. In dit huis is, volgens een bordje, wel een gîte de France gevestigd en wij wachten op een bankje, in de veronderstelling, dat er wel iemand komt opdagen.
We zitten zonder water in een dorpje van vijf huizen, waar soms een hond blaft en een kip kakelt, maar waar geen mens te zien is. Dan toch een buurvrouw. Als wij met onze waterflessen op het hek afkomen zijn er direct twee bloedhonden, die zeer agressief, maar gelukkig aan de andere kant van het hek, staan te grommen en te blaffen. Op onze roep uit de verte om ‘de l’eau, s'il vous plaît, Madame”, blaft ook zij ons weg en schreeuwt iets onverstaanbaars. “Weg wezen, stelletje landlopers!”, begrijp ik en ik bedank haar.
We zitten weer op het bankje in de totale stilte, sokken en schoenen uit, lekker in het koele gras. Er stopt een auto en een man kijkt naar ons vanuit de auto. Ik loop naar hem toe en vraag of hij iets weet over de gîte. Hij blijkt familie te zijn van de eigenaar en vertelt, dat de gîte voor de hele week verhuurd is en dus voor ons niet toegankelijk is. “Maar bent u pelgrims op weg naar Compostelle?”, vraagt hij en wanneer ik dat bevestig, gaat hij aan de slag. Hij gaat even naar huis, vult onze waterflessen, belt een andere gîte en komt ons dan weer halen. We rijden zo’n zes kilometer verder (op de route) en komen aan in een prachtige gîte, speciaal ingericht voor pelgrims, op 500 meter van Loye-sur-Arnon. Een prachtig, statig, ook weer erg oud huis met bijgebouwen en een ezel. Een oudere man komt tevoorschijn en onze weldoener met auto legt de situatie aan hem uit. Wij mogen op de zolder van een schuur, waar een prachtige slaapkamer is ingericht voor vier personen, een douche, toilet, keuken beneden en we mogen alles gebruiken. We kunnen weer chique dineren.