Dag 51 en dag 52 - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Tineke en Tom Kauffman - WaarBenJij.nu Dag 51 en dag 52 - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Tineke en Tom Kauffman - WaarBenJij.nu

Dag 51 en dag 52

Vertrek – aankomst: 07.45 – 16.30
Route: La Châtre – Sarsay – Mouhers - Cluis
Dagafstand – totaal afstand: 24 – 1103
Overnachting: gîte

Het blijkt een enorme opdracht te zijn om La Châtre te verlaten via de juiste route. Daar doen we zomaar een uur over en dan staan we nog maar aan de rand van het stadje. We lopen vandaag weer een eigen route, omdat onze gids een route aangeeft naar het noordwesten, terwijl wij op weg zijn naar het zuiden!
De regen begint te vallen en als we op zeker moment een hoek omgaan zien we de camper van Huib en Willy staan. Wij hebben hen inderdaad in Châteaumeillant zien vertrekken en nu staan ze hier te wachten op beter weer. Na een paar kopjes koffie gaan we weer met ons drieën op pad en blijkt het weer erg moeilijk de juiste eigen route te vinden.
Maar na negen uur onderweg te zijn geweest komen we aan in Cluis, waar we in de winkel van een aardige Marokkaanse meneer onze inkopen kunnen doen en die ons zelfs ook de sleutel kan geven van de honderd meter verder gelegen gîte.
We delen de gîte met twee Nederlandse fietsers, kunnen koken en slapen en bij de eigenaar van de gîte ons verslag via zijn computer op internet zetten.

Datum: 09-06-2009 dag: 52
Vertrek – aankomst: 09.00 – 16.30
Route: Cluis – Fontenay – Le Pin – Cuzon – (moulin de) Châteaubrun
Dagafstand – totaal afstand: 24 – 1127
Overnachting: huisje op camping

Met Willy lopen we om negen uur het dorp uit via een prachtig, oud, zeer lang viaduct (Le Viaduc de Cluis) en via een bos het stadje uit. Over de sompige weide- en graspaden volgen we onze route op weg naar de rivier de Creuse, waarlangs wij vandaag zullen lopen. Zelf hadden wij het plan om de gidsroute naar het westen aan te houden voor 18,5 kilometer naar Gargilesse, maar Huib heeft een alternatief klaarliggen van 24 kilometer naar Châteaubrun. Volgens de gids is dat 29,5 kilometer, dus een besparing van ruim vijf kilometer. Onze inkortingen zijn vandaag minder gevaarlijk dan gisteren en we lopen dus volgens plan Huib.
Een groot deel van de dag hebben we regen en op zeker moment zo hevig, dat we een café binnenvluchten. Dan een mooi dorp, Le Pin en de Creuse dient zich aan. Het pad loopt eerst bovendoor langs de rivier, met prachtig uitzicht op de rivier, later er pal naast, beneden.
Dan weer zo´n wonder van toevalligheden: ´s middags SMS´t Huib altijd aan Willy waar hij precies met de camper staat en juist op dat moment zijn wij even afgedaald tot bij de rivier en loopt er weer een pad omhoog in het bos. Wij weten niet precies waar we zijn en lopen dit pad maar op om te zien of er boven een dorp is en zo ja welk dorp. En inderdaad: na een tijdje horen wij een hond blaffen, dat betekent dat die achter een hek van een huis staat en dat daar een dorp zal zijn. Hond, hek, huis, dorp. De naam van het dorp staat niet aangegeven, maar als wij richting de kerk lopen: wie staat daar? Huib. Het dorp is Cuzion en ligt zo´n twee kilometer voor de afgesproken plaats, waar Huib niet kan komen met de camper. Toeval bestaat niet op de Camino.
Toch rijden we naar Châteaubrun en na eerst lopend erheen te zijn geweest om te zien of dit een campertoegankelijke plaats is, kunnen we de camper ook laten komen. Het moet de gîte zijn, die het hele jaar geopend is, maar er is niemand aanwezig, de boel is op slot. Behalve één trekkershut voor zes personen, die wij wel willen betrekken. Er komt echter tot zes uur niemand van de Gemeente of een particulier opdagen en dus is het huisje definitief voor ons. Je kunt erin wassen, koken en slapen en met Huib en Willy koken we ons avondeten en dineren op de veranda.
Na zes uur komt dan toch een mevrouw het terrein oprijden, die eruit ziet als een beheerder. Maar ze gaat een gebouw binnen en sluit de deur. Als wij aankloppen blijkt dit inderdaad de beheerder te zijn en kunnen wij officieel het huisje betrekken. Huib en Willy mogen gratis staan.
De camper staat dertig meter verderop te glimmen in de avondzon.