Dag 53 en dag 54 - Reisverslag uit La Rue, Frankrijk van Tineke en Tom Kauffman - WaarBenJij.nu Dag 53 en dag 54 - Reisverslag uit La Rue, Frankrijk van Tineke en Tom Kauffman - WaarBenJij.nu

Dag 53 en dag 54

Vertrek – aankomst: 09.00 – 15.00
Route: (moulin de) Châteaubrun – Chambon – Crozant - Villemoneix
Dagafstand – totaal afstand: 25 – 1152
Overnachting: camping in La Souterraine

Om klokslag negen uur vertrekken we van de camping, waar de route overheen loopt. Al na een kilometer gaan we een alternatieve route op aan de andere kant van de Creuse (west), omdat de route aan de oostkant veel te veel bochten maakt. Tineke vindt een nog alternatievere route, die niet over de weg gaat, maar het bos in langs de rivier. Die route blijkt echter zo te stijgen en te dalen over de glibberige grond, dat we blij zijn na één kilometer weer de weg op te kunnen.
De koffiepauze dient zich aan op het moment, dat we de rijdende bakker horen bellen bij een aantal huizen en wij eens wat lekkere dingen kunnen halen. We mogen bij een mevrouw vóór haar huis op haar bank zitten en genieten ondertussen van de prachtige groente- en bloementuin (met duizendschoon en anjers) van de buurman.
Een uur later komen wij het bos uit en een dorp in en wie staat daar? Huib met de camper. Puur toevallig staat hij op een parkeerplaats en komen wij eraan. Weer koffie in de camper en daarna nog enkele mooie uurtjes door een schitterend stukje Frankrijk. De route gaat nergens in Frankrijk echt de bergen in, behalve in de Pyreneeën. Het weer is on-Frans: regen, wind en soms lekkere zon. Vanaf morgen zou het sterk verbeteren.
In Villemoneix, een dorpje van niks, eindigt vandaag onze wandeling en rijden we door naar de camping in La Souterraine, waar we twee dagen zullen blijven. Morgen lopen we van Villemoneix naar La Souterraine en overmorgen de route vanaf La Souterraine. Daarna rijden we naar de plaats, waar we geëindigd zijn en wandelen vandaar verder. Is niet ingewikkeld. Vanavond gaan we uit eten in het restaurant naast de camping.

-----------------

Goedenavond,

Vanavond heeft mijn moeder weer even gezellig gebeld.
Goed nieuws, de schoenen van Pa lopen nu helemaal goed. Er is een zooltje uitgehaald en ze lopen nu weer perfect.

Ze lopen gemiddeld 25 kilometer per dag en slapen vanavond op een camping in Villemoneix. Ook op de camping zijn Willy en Huib (met de camper). Ze zijn achttien kilometer vooruit gereden en worden dus morgen weer teruggereden.
Vervolgens zullen ze morgen weer ongeveer 25 kilometer lopen, waarna ze opgehaald worden door Huib om weer op dezelfde camping te overnachten. Overmorgen worden ze weer naar het eindpunt van morgen gebracht en dan maar weer een stukje lopen! Oftewel, ze worden goed verzorgd en zitten niet zonder slaapplaatsen.

Gr. Dominique

Datum: 11-06-2009 dag: 54
Vertrek – aankomst: 09.15 – 16.00
Route: Villemoneix – Saint-Germain-Beaupré – Saint-Agnant-de-Versillat – La Souterraine – La Rue
Dagafstand – totaal afstand: 22 – 1174
Overnachting: camping in La Souterraine

Huib rijdt ons weer naar het eindpunt van gisteren en wij starten voor een prachtige tocht vandaag. Het weer is helemaal opgeknapt en we hebben een windstille, droge dag met een aangename temperatuur.
Onderweg maken we veel zeer eenvoudige dingen mee als een mooi uitzicht, overal prachtige bloemen in de tuinen, mooie opgeknapte huizen. Maar ook vrijwel helemaal vervallen vergankelijkheid. Een lavoir met water uit de grond (een bron, zoals ze hier vaak voorkomen), waar we koffie drinken en de werking ervan inspecteren. Een andere wasplaats, die nu dient tot kweekvijver van zeer grote karpers, een paard in de wei, dat zich laat fotograferen, een trotse, rechtopstaande limousinestier met veertig limousinekoeien, die liggen te herkauwen.
Aan een boom een kastje met daarop een St. Jacobsschelp. Daarin een informatiemap en een livre d´or, een schrift, waarin iedereen iets kan schrijven. We zien een vlugschrift van Niels, die ons inmiddels vier dagen vooruit is.
We houden lunchpauze bij een lagere school, waar de kinderen op het plein spelen en rennen, zoals elk kind op elke school. Ze tonen interesse voor ons, drie mensen met wandelstokken en rugzakken.
In La Souterraine, waar de tent nog staat, bezoeken we de kerk (St. Jacques) en drinken koffie met een 21-jarige, derdejaars student medicijnen. Hij is Fransman van Nederlandse ouders, geboren in Zwitserland, wonend in Frankrijk en vanuit Vezelay op weg naar Santiago. Hij loopt zo’n veertig kilometer per dag op brood en fruit en is één bonk jeugdig optimisme.
Vanuit La Souterraine lopen we nog een klein stukje op de route naar het zuiden, maar we vinden de juiste weg niet of we gaan de verkeerde weg op. Na bijna een kilometer moeten we constateren, dat we verkeerd zitten en moeten we terug. Als we daarna wel de juiste route naar het met Huib afgesproken punt (La Rue) vinden, moeten we constateren, dat in La Rue niet met een camper te komen is en we weer terug moeten. Willy SMS’t naar Huib en ze spreken een nieuw afhaalpunt af en zo vinden we elkaar weer.
Wij eten vanavond ieder drie worstjes. couscous en yoghurt na. En een lekkere Merlot 2007 Rouge. We slapen weer eens in de tent.