Dag 61 en dag 62 - Reisverslag uit Saint-Saud-Lacoussière, Frankrijk van Tineke en Tom Kauffman - WaarBenJij.nu Dag 61 en dag 62 - Reisverslag uit Saint-Saud-Lacoussière, Frankrijk van Tineke en Tom Kauffman - WaarBenJij.nu

Dag 61 en dag 62

Vertrek – aankomst: 08.15 – 15.30
Route: La Ribière – Saint-Laurent-sur-Gorre – Oradour-sur-Vayres - Cussac
Dagafstand – totaal afstand: 23 – 1307
Overnachting: camping Saint-Mathieu

Dat vroege opstaan is gelukt. Om halfzeven staan we buiten de tent en de damp stijgt op boven het meer. Zo´n anderhalf uur later stappen we kant en klaar in de camper en rijden terug naar de stopplaats van gisteren. Na honderd meter wandelen komen we langs een stel Fransen met hun tentje, dat daar wild gekampeerd (gewildkampeerd?) heeft. Gisteren zagen wij het meisje en de bijbehorende hond uitgeput in de berm liggen. De vriend van het meisje was even weg (? ). Ze hebben ook gratis gestaan, maar zonder het comfort, dat wij hadden. Wel hebben ze nachtelijk bezoek gehad van drie herten en dat hadden wij weer niet.
Wij lopen door een prachtig Limousin landschap dat zeer groen (veel regen), zeer landelijk en zeer dun bevolkt is, maar met heel mooie Limousinekoeien en –stieren. Er is veel achterstallig onderhoud aan de huizen en schuren, die bijna allemaal eeuwen oud zijn. Er zijn veel Engelsen en Nederlanders, die hier permanent of semi-permanent zijn komen wonen. Als wij in een dorpje, La Poumérolie, op zoek gaan naar een bankje in de schaduw, worden wij door een Engelse uitgenodigd om in haar achtertuin in de schaduw iets kouds te komen drinken en wij kunnen onze boterhammetjes daar eten. Gepensioneerd en gevlucht uit de omgeving van Manchester, want “Engeland is niets meer en komt nooit meer uit de recessie”, zegt ze. In achtien maanden tijd heeft haar man er echt een mooi optrekje van gemaakt en men blijft er bezig.
In Cussac zit onze 23 kilometer er vandaag op en wij pakken een biertje op een terrasje in afwachting van Huib, die in aantocht is. We kamperen op de camping municipal van St. Mathieu, waar een paar prachtige tenten staan, volledig ingericht voor vijf of zes personen.

Datum: 19-06-2009 dag: 62
Vertrek – aankomst: 08.00 – 14.30
Route: Cussac – La Chapelle-Montbrandeix – Pensol – Saint-Saud-Lacoussière
Dagafstand – totaal afstand: 21 – 1328
Overnachting: boerderijcamping Saint-Saud-Lacoussière

Nu eens echt om zes uur staan we bibberend naast de tent ons aan te kleden. We willen weer vroeg weg om de hitte voor te zijn, terwijl het zo vroeg in de ochtend bewolkt en fris is.
Na anderhalf uur hebben we de eerste acht kilometer erop zitten en is het tijd voor een kleine pauze. Het is een dag als zoveel: niet druk op de weggetjes, bewolkt, zonder zon, ca. 20°C. En we lunchen op een bankje in een parkje bij een twaalfde-eeuws kerkje, dat deze keer wel open is. Opvallend vaak, als wij een dorp of stad met een kerk binnenkomen, beginnen de klokken te luiden of het uur te slaan. Ook hier is dat het geval.
De communicatie per SMS met Huib verloopt prima. Alleen is er vandaag een misverstand over de plaats waar wij staan en waar hij staat. Een telefoongesprek Frankrijk-Nederland-Frankrijk en omgekeerd moet eraan te pas komen. We kiezen voor een camping à la ferme, een boerderijcamping in St. Saud, waar we twee mannen aantreffen, die voor boer spelen en de camping runnen. Ook hier zijn wij waarschijnlijk de eerste bezoekers dit jaar, want na de winteropruiming en mogelijke poging tot schoonmaak is er nog helemaal niets gedaan aan de gebouwtjes, die voor het welzijn van de kampeerder zouden moeten zorgen. Het op zich idyllisch gelegen gebouwtje c.q. afdakje, waarin de douche des Dames, de douche des Hommes zijn ondergebracht alsmede toiletten, een soort keukentje en wat tafels, is een beetje vies. Het kleinste mannetje van de twee is snel bezig gegaan hier wat orde in proberen te brengen, waarna Tineke aan de slag gaat om ook hier het kostgeld te verdienen. Onder het vuil komt na een flinke emmer sop en een hogedrukreiniger een plaatsje tevoorschijn, dat leefbaar wordt, gelegen aan een meertje en in een zeer rustige omgeving. Het mannetje gaat na zijn bijdrage aan de schoonmaakpoging meteen ook door met pogingen om ook nog één van de kleine huisjes bewoonbaar te doen lijken. Ik had enige interesse getoond in zo´n huisje, dat voor € 20 voor een nacht betrokken kan worden. Wij zien daar vanaf vanwege de muffe geur en de smoezeligheid van het geheel en verkiezen de beslotenheid van ons eigen tentje aan het meer.
Als ondernemende Nederlander zeg je dan: Jongens, gooi eens wat troep weg, zet eens wat leuks neer, maak eens wat schoon, regel eens wat elektriciteit en je hebt een prima camping. De Fransen doen dat niet en dat is jammer.