Dag 65 en dag 66 - Reisverslag uit Saint-Astier, Frankrijk van Tineke en Tom Kauffman - WaarBenJij.nu Dag 65 en dag 66 - Reisverslag uit Saint-Astier, Frankrijk van Tineke en Tom Kauffman - WaarBenJij.nu

Dag 65 en dag 66

Vertrek – aankomst: 08.45 – 12.00
Route: Bussac – Merlande - Chancelade
Dagafstand – totaal afstand: 11 – 1393
Overnachting: camping Barnabe in Périgueux

Op exact dezelfde plaats, waar wij werden opgehaald in Bussac, worden we weer gedropt voor een loopje van slechts elf kilometer. Dat gaat via een aantal steile weggetjes en paadjes, want het begint hier redelijk heuvelachtig te worden. Toch zal het niet veel steiler worden voorlopig, want de GR654 loopt door Frankrijk zonder over echte bergtoppen te gaan.
Goed.
We passeren een mooie, oude abdij, de Prieuré de Merlande, waar een aantal andere oude gebouwen bij hoort en gaan verder door het bos. Opvallend is, dat in deze streek (Dordogne) de huizen beter opgeknapt worden en veel vaker bewoond zijn. Men doet hier ook meer aan fleurale uitstraling, waarbij mijn favoriete bloemen, de afrikaantjes en de duizendschonen, steeds meer te zien zijn. Goede keuze.
Hoe dichter bij Périqueux, hoe duurder de huizen en hoe meer de honden blaffen. Het is hier een soort Bloemendaal, alleen veel kleinschaliger. De Fransen hebben bij elk alleenstaand huis wel een of twee of nog meer honden, die allemaal blaffend naar het hek komen en net zolang tekeer gaan, tot de wandelaar voorbij is.
In Chancelade, het dichtstbijzijnde dorp bij Périgueux (waar de route niet doorheen gaat) bezoeken we ook een abdij, waarvan nog slechts de kerk zelf behouden is gebleven. De kerk maakt deel uit van een groot complex van gebouwen uit de twaalfde en veertiende eeuw en wij krijgen er een mooie stempel. Huib staat op het pleintje bij de abdij en wij gaan met de camper terug naar Périgueux, parkeren deze langs de rivier en gaan de stad in om tenminste ook de kathedraal te bezoeken en om iets te eten. Morgen pakken we de route weer op vanaf Chancelade, hier vijf kilometer vandaan en lopen weer echt zuidwaarts.
Op de camping, waar een aantal werklieden overnacht, moet Tineke twee kampeerders helpen hun tent op te zetten. Ze zijn beide verwikkeld in een proces van totale verwarring over de vraag wat ze met een lap tentzeil en flexibele stokken moeten doen.

Datum: 23-06-2009 dag: 66
Vertrek – aankomst: 08.30 – 13.00
Route: Chancelade – Andrivaux – La Roche – Gravelle – Annesse – Saint-Astier
Dagafstand – totaal afstand: 18 – 1411
Overnachting: camping

Tegen acht uur draaien we camping Barnabe in Périgueux af. Nogal vergane glorie van het op zich mooie complex, dat uiteraard een paar ton aan opknapkosten nodig heeft.
We gaan weer door de spits van Périgueux naar Chancelade en pakken daar de route weer op naar het westen en een stukje naar het zuiden. De volgende camping en gemakkelijke overnachtingsplaats is St. Astier op 23 kilometer afstand. Een bordje in Chancelade geeft het aantal kilometers aan naar SdC: 1306. Later op de ochtend is er weer een bordje: nog 1107 kilometer, dus dat gaat goed vandaag.
Ik kan weer twee wasplaatsen toevoegen aan mijn merkwaardige verzameling wasplaatsen: die van Andrivaux en die van Gravelle. De laatste is volmaakt rond en onoverdekt en vol met algen. Na gebruik van deze wasplaats zul je de wasmachine moeten gebruiken.
Wat is er overigens merkwaardig aan een verzameling wasplaatsen, lavoirs, zoals dat hier heet? Ik heb mezelf tot doel gesteld om na deze wandeling eindelijk te beginnen met heel Frankrijk af te reizen, dat wil zeggen elk dorp in Frankrijk te bezoeken met scooter en laptop en fototoestel en elk lavoir op te sporen en alles te achterhalen over de geschiedenis ervan. Wanneer gebouwd, waar het water vandaan komt, tot wanneer gebruikt en hoeveel kinderen er in zijn verdronken.
Maar goed.
Als we bij La Roche een bordje zien, waarop vermeld staat, dat St. Astier nog tien kilometer ver is in plaats van vijftien via onze route, is de keuze snel gemaakt en pakken we weer een stukje D-weg, de D3 in dit geval. Dat betekent wel een korte wandeling vandaag, opnieuw, en dat we een halve rustdag hebben om het oude stadje Saint Astier te bekijken.
Vanaf morgen hebben we volgens de gids voorlopig geen campings, dus moet er weer wat creativiteit aan te pas komen.