Dag 71 en dag 72 - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Tineke en Tom Kauffman - WaarBenJij.nu Dag 71 en dag 72 - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Tineke en Tom Kauffman - WaarBenJij.nu

Dag 71 en dag 72

Vertrek – aankomst: 08.15 – 15.00
Route: Saint-Pastour – Monclar – Castelmoren-sur-Lot - Laparade
Dagafstand – totaal afstand: 25 - 1532
Overnachting: camping in Clairac

Ik ben even in de gelegenheid iets te typen op de campingcomputer, nadat ik vanmorgen in een internetcafé probeerde mij daar wijs te maken in de wereld die cyberspace heet. Maar te donker voor mijn moede ogen en te commercieel als omgeving.

Vandaag zal het nog warmer worden dan gisteren en alles wat je 's morgens niet loopt, moet je 's middags lopen.... Dus we staan nog vroeger op: tien over zes staan we buiten en de tent is droog. We proberen wat vroeger te gaan lopen, maar dat lukt nog steeds niet.
Al kilometers van te voren zien we ver boven alle andere heuvels uit het dorpje Monclar liggen. Een ronde toren en een gewone kerktoren met daarnaast de overige bebouwing. Vijf tot acht kilometer lang kijken we regelmatig tegen dat beeld aan en op een gegeven moment begin je te geloven, dat je daar ook echt naar toe moet. Dat de route er echter langs loopt, letterlijk er onderdoor op één kilometer afstand, wordt naar de achtergrond gedrongen, wanneer je visioenen krijgt van koelte, schaduw, terras, koffie, even zitten.
Terwijl we volgens de route dus niet tot in het centrum hadden hoeven klimmen, maar het dorp hadden moeten laten liggen, bereiken we het centrum zonder terras, koffie en een comfortabele zitplaats. Wel een stoeprand in de schaduw, waar de kaart nog eens goed bestudeerd kan worden.
Dit dorp heeft wel een paar winkeltjes, maar geen bar of restaurant. Na de koffie zakken we weer een kilometer terug naar de route en zetten onze tocht voort door steeds warmer wordend weer.
In Castelmoron-sur-Lot kun je ook weer een kanon afschieten. Tineke roept “Hallo!” op het pleintje bij de kerk, maar niets of niemand reageert. Wij drinken een flesje, want thee heeft de man niet en eten ons brood met vers getapt koud water (eau potable) uit de fontein. Op het plein.
Wat dan wel typisch Frans is, is dat iedereen van jong tot oud, die langs komt als je zit te eten, je een ‘bon appetit’, een smakelijk eten wenst en vaak ook nog vraagt of je naar St. Jacques onderweg bent.
Maar we moeten verder, de hitte weer in. Een thermometer van de Pharmacie geeft ondertussen twee graden warmer aan dan toen we aankwamen en staat nu op 34°C.
Laparade, ons doel van vandaag, is ook weer een vrolijk, hoogliggend dorp, wat betekent een gestage klim van vijf kilometer. Maar Huib staat tactisch opgesteld en bespaart ons de laatste elfhonderd meter klimmem naar het dorp.
Op de camping bij de boer in Clairac staan we letterlijk onder de kersenboom, maar de kersen zijn nog net niet rijp. Verder is er een bescheiden zwembadje, een zitje met keuken, buiten staan tafels en stoelen en er is een waslijn. Wat een weelde allemaal voor vijf euro en gratis douche.

Datum: 29-06-2009 dag: 72
Vertrek – aankomst: 07.45 – 16.00
Route: Laparade – Clairac – Aiguillon – Port Sainte-Marie
Dagafstand – totaal afstand: 23 - 1555
Overnachting: camping in Aiguillon

Hélène, de campingboerin staat buiten haar deur in haar pyjama, als wij onze tent uitkruipen om half zeven. Zij laat haar hond naar buiten en wij willen snelheid in onze ochtendverplichtingen. Ook de muis, die achter het koffiezetapparaat doorloopt heeft haast. Dan maar niet op de foto.
Als wij het erf afrijden worden we hevig uitgezwaaid en rijden wij naar ons startpunt. Dreigend warm, boven de 30 gr.
Van Laparade naar Clairac gaat het over de weg met als hoogtepunten een wasplaats om kwart over acht al en een klein kikkertje op de weg, dat beweegt na enige porren in zijn ruggetje en dat om 08.28 uur op de foto gaat.
In Aiguillon weten we Huib blindelings te vinden en we lunchen gezamenlijk op het plein onder de platanen. Maar hoe langer we zitten, hoe heter het wordt. Nog negen kilometer te gaan en er blijken geen schaduwplekken te zijn, wel veel hellingen. Na de nodige stops komen we 2,5 uur later aan in Port-Sainte-Marie, waar we de camping verwachten, maar die blijkt opgeheven. We verhuizen naar de camping in Aiguillon, waar we welkom worden geheten door de beheerder namens de gemeente. Opvallend vaak zijn mannelijke beheerders van gemeentecampings ex-verslaafden, althans zo lijkt het. Hun uiterlijk, de manier van spreken, hun hele optreden wijst daarop. Deze man is ook een bijna onverstaanbare spraakwaterval en hij geeft ons een rondleiding over het terrein en de oude molen in de rivier de Lot, waaraan de camping grenst.
Hij is trots op het inderdaad heel netjes gerenoveerde sanitairgebouw en laat ons tenslotte een kersenboom zien. Uit zijn verwarde verhaal maken wij op, dat Vincent van Gogh op deze zelfde plaats heeft gestaan en de kersenboom heeft geschilderd met de Lot op de achtergrond. Zoiets als "Kersenboom aan de Lot nabij Aiguillon". Helaas kan ik geen foto maken van dit punt, want het is inmiddels geworden: "Kersenboom, Italiaanse camper, twee T-shirts aan waslijn, twee Italianen aan de Lot nabij Aiguillon".