Dag 75 en dag 76 - Reisverslag uit Eauze, Frankrijk van Tineke en Tom Kauffman - WaarBenJij.nu Dag 75 en dag 76 - Reisverslag uit Eauze, Frankrijk van Tineke en Tom Kauffman - WaarBenJij.nu

Dag 75 en dag 76

Vertrek – aankomst: 08.15 – 13.00
Route: Mézin – Fourcès – Montréal-du-Gers
Dagafstand – totaal afstand: 15 – 1601
Overnachting: camping in Montréal

Vandaag een dag met verschillende gezichten. Hoewel we nu twee dagen in Montréal op de camping staan, zijn we er nu pas naar toe gelopen vanuit Mézin. Op de tweede plaats is Montréal een ijkpunt in de route, namelijk het einde van het tweede gidsje (een flink pak papier trouwens van een halve kilo) en de overgang naar een nieuwe gids. En op de derde plaats is er morgenochtend afscheid van Huib en Willy, die weer naar huis gaan en in september weer doorgaan. We hebben ruim drie weken samen gelopen, waarbij mijn rugzak werd vervoerd en wij gebruik hebben kunnen maken van de mogelijkheden, die de camper ons bood. Willy en Huib, bedankt!
In Mézin gaan we de weg op in totaal andere weersomstandigheden in vergelijking met gisteren. Het heeft al een groot deel van de nacht gewaaid en in de ochtend komt daar onweer en regen bij. De temperatuur is gelukkig gedaald naar zo’n 25°.
Al snel trekken wij de illusies over de schouders, maar de regen is soms te heftig. In Fourcès, een mooi dorpje met een rond pleintje vol met kastanjebomen en arcades voor alle huizen en winkels, drinken we koffie in afwachting van beter weer. Dat komt pas rond twaalf uur, wanneer het eindelijk droog is en meteen al weer warmer. Na nog een uur zijn we in Montréal, bezoeken de Toeristeninformatie voor de nodige informatie verderop en lunchen gezamenlijk onder een oude arcade.

Datum: 03-07-2009 dag: 76
Vertrek – aankomst: 09.00 – 13.30
Route: Montréal-du-Gers – Lamothe - Eauze
Dagafstand – totaal afstand: 16 – 1617
Overnachting: camping in Eauze

Nog één keer brengt Huib ons naar het beginpunt van de wandeling in het centrum van Montréal, met de bedoeling nog even koffie te drinken, voordat wij verder wandelen en zij richting Hoorn zullen gaan. Om half negen zijn we op het pleintje, waar een markt staat te gebeuren, maar de boel nog niet op gang komt. Ook de cafeetjes zijn nog niet open en om te wachten tot half tien vinden we zonde van de tijd. We nemen afscheid en lopen via de nieuwe route, de GR 65, het dorp uit.
Na de regen van gisteren zijn de muggen zeer actief op de schaduwrijke bospaden en na een kwartier lopen zweten we alweer als rugzakdragers. We sprayen ons met antimuggenspray en dat helpt. We lopen afwisselend over lange bospaden en langs wijnvelden. Het is droog, bewolkt en benauwd, maar niet gloeiend heet.
De route is niet goed te volgen volgens de gids, maar staat in het veld goed aangegeven. Wij vertrouwen op de bordjes en worden vanzelf naar Lamothe gebracht en verder. Nadat we een gîte d’étappe zijn gepasseerd en een scherpe bocht naar rechts hebben gemaakt, worden onze voetstappen vastgelegd in de pas aangebrachte smurrie van leem en lijm en, naar ik aanneem, cement, die de weg enigszins moet verharden. We komen op een recht, lang bospad, waar even geen tekens staan, maar volharden in deze richting en dat blijkt juist te zijn. Later zijn we bij een oud spoorhuis, waarop Bretagne-d’Armagnac staat en is er verwarring. Is dit de plaats met die naam of alleen het voormalige spoorhuis? Hoe dan ook lopen we rechtdoor en bevinden ons op een voormalige spoorbaan, die rechtstreeks naar Eauze leidt.
Alles goed dus en de camping ligt een paar honderd meter vóór het dorp. We zetten de tent op en lopen naar Eauze voor ons dagelijks biertje op het terras van Café de France, waar een chagrijnige dame ongeïnteresseerd bezig is de klanten, die ze niet kent, weg te pesten. Amstel Bier nog wel.
Vanavond een uitgebreid diner: een diepvrieszak met te verhitten schijfjes aardappel met uitjes, kip, tomaat en nog zo wat, toetje en brood met camembert. Daarbij een pittige Madiran Rouge 2004, Cuvée de l’Ange van 14%, uit deze streek, met prettige afdronk.