Dag 107 en dag 108 - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Tineke en Tom Kauffman - WaarBenJij.nu Dag 107 en dag 108 - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Tineke en Tom Kauffman - WaarBenJij.nu

Dag 107 en dag 108

Vertrek – aankomst: 08.00 – 14.30
Route: La Isla – Colunga – Pernús – La Llera – Priesca – Sebrayo - Villaviciosa
Dagafstand – totaal afstand: 22 – 2321
Overnachting: albergue

Vandaag prachtig wandelweer. Na de regen heeft het weer hier kennelijk even nodig om te normaliseren. Het is maar net boven de 20° als we starten en de zon is er voorlopig even niet. In de loop van de dag komt dat toch weer goed, hoewel dat "goed" op verschillende manieren kan worden opgevat. Op een Farmacie-neon zag ik alweer een temperatuur van 29°, dus veel te heet.
Mooie wandeling door het land en langs de zee, eindigend aan het einde van een baai in de stad met de bijna onuitspreekbare naam, Villaviciosa. Want de eerste V spreek je voorzichtig uit als iets tussen de B en de W, de dubbele L als een J, dan weer een B/W-combinatie en dan zit je nog met de klemtoon, die ergens op moet liggen, maar ik weet niet waar. Alle pelgrims zeggen dus maar gewoon wat er staat, behalve de Spaanse natuurlijk. In deze stad moet een betaalbaar hostal zijn. Dat is een soort goedkoop hotel, waar de gasten weinig aan luxe hechten, pelgrims dus. Dat hostal vinden we heel snel, maar is volgeboekt.
We zwerven nog wat rond. Bijna uiteraard is het toeristenkantoor vandaag de hele dag gesloten, iets wat we heel vaak tegenkomen, gesloten deuren. Of afwezige campings.
En zo kan het gebeuren, dat wij vandaag in een normaal hotel zitten voor een middelprijs incl. ontbijt en dat we weer eens in een goed bed liggen en kunnen wassen en drogen. Eigenlijk te mooi voor een eenvoudige pelgrim (dat schreef ik al eens eerder, ik weet het).
Morgen dus een lange etappe, of we moeten onderweg een camping tegenkomen tussen hier en Gyon, bijvoorbeeld aan de oostkant van Gyon.

Datum: 04-08-2009 dag: 108
Vertrek – aankomst: 09.00 – 17.00
Route: Villaviciosa – Grases – Casqiuta – Péon - Gyón
Dagafstand – totaal afstand: 30 – 2351
Overnachting: camping Deva, Gyón

Van de ene luxe naar een andere omgeving. We staan op een vreselijke camping, die lijkt op een dorp, waar alles te doen is en dus kinderen lopen te schreeuwen, een zwembad, supermarkt en noem alles maar op, dat geld in het laatje brengt van een grote keten van campings. Niks voor ons dus, maar het kan gewoon niet anders. Er is hier geen pelgrimsopvang in deze stad van 275.000 inwoners, wel stikt het hier van de pensions en hotels, maar we hebben geen zin daar onze aandacht aan te besteden. Dan maar een veel te dure camping: € 18,85 voor een tentje van 2 x 1 meter voor twee personen gedurende een paar uur, zonder gebruik van alle luxe die hier te krijgen is.
Maar goed.
Dan stoort een Fransman met camper en trekhaak waaraan een kleine Smart hangt zich ook nog aan ons waslijntje, de zeikerd. Wij verstaan hem dus maar even niet en drinken gewoon ons biertje voor het tentje. Gedoe allemaal. Is kamperen nog wel leuk vraag ik mij af. Volgens Tineke is dat natuurlijk wel leuk en heerlijk.
Het was weer een behoorlijk zware dag vandaag met tweemaal een klim. Een klim van 0 naar 415 meter en een klim van 180 naar 320 meter en dan zwaar afdalen naar de stad, wat ook geen pretje is. Als je met vijftien kilo op je rug een steile helling afloopt moet je alleen maar remmen en dat gaat in je spieren zitten. In totaal liepen we vandaag dertig kilometer en het is weer behoorlijk heet en benauwd.
De vier Spaanse meiden, waarover ik eerder iets vertelde, hadden afscheid van ons genomen. Maar toen we vanmiddag ergens iets gingen drinken onderweg, wie zaten daar? Juist. Ze hadden gisteren een andere slaapplaats dan wij en waren vanmorgen bezig aan de eerste beklimming, toen ze die voor gezien hielden. Ze zijn gaan liften, haalden ons onderweg met de auto in en zaten nu een paar kilometer voor Gyón op het terras uitgebreid te eten. De lift had hen tot dat restaurant gebracht. Ze gaan net als wij op de camping in Gyón staan en wij zullen hen nog zien op de camping, waar ze een huisje hebben gehuurd voor € 60 voor één nacht.
De Duitser met wie wij een poosje hebben gelopen (althans overnacht) kreeg last van zijn knie en is op advies van een fysiotherapeut gestopt. De Australiër heeft zo weinig tijd, dat hij vanmorgen na het ontbijt in het hotel waar wij ook sliepen, op de bus is gestapt en zo een heel eind verder gaat. Wat is dat toch met die buitenlanders? Alleen Niels en wij lopen zo te zien alles op deze Camino. Niels is weer een dag voor ons en gaan we nog wel een keer inhalen.
Morgen gaan we echt de stad Gyon in; we zitten nu nog aan de oostelijke buitenkant, maar zien de kathedraal (of grote kerk) vlakbij staan. Via de haven gaan we verder naar het westen.
Overigens hebben wij hier een naamsverandering ondergaan: hier, bij ons in Spanje zeggen we: Thomas y Catharina.