Dag 87 en dag 88 - Reisverslag uit San Sebastián, Spanje van Tineke en Tom Kauffman - WaarBenJij.nu Dag 87 en dag 88 - Reisverslag uit San Sebastián, Spanje van Tineke en Tom Kauffman - WaarBenJij.nu

Dag 87 en dag 88

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tineke en Tom

15 Juli 2009 | Spanje, San Sebastián

Datum: 14-07-2009 dag: 87
Vertrek – aankomst: 09.00 – 15.30
Route: Ascain – Hendaye – Irun (Sp.)
Dagafstand – totaal afstand: 22 – 1872
Overnachting: albergue in Irun

Hevige regenval noodzaakte ons gisterenavond over te gaan tot het noodplan en dus verhuisde alles naar de overdekte afwasruimte. Hier hebben we gekookt en gegeten en was het snel, om half negen, bedtijd. De regen heeft een tijd heftig volgehouden, dus er is vanmorgen een natte tent en niet-gedroogd wasgoed. Ik loop me daarom helemaal gek te sjouwen over de nog steeds heuvelachtige wegen. Bergop is net zo erg als bergafwaarts en het verkeer blijft voorbij razen op een meter afstand. We worden het behoorlijk zat om nog lang over de wegen te lopen, maar we zijn er bijna.
We drinken koffie en we lunchen en dat vermindert het gewicht iets in mijn rugzak. Nog één drukke weg, de D810 naar Hendaye, te gaan. We lopen het stadje door en zijn na korte tijd op de brug over de baai, La Bidassoa, met de toepasselijke naam Pont St. Jacques. We zijn Frankrijk uit op de nationale feestdag, 14 juli en Spanje in, in Irun.
De opschriften op de borden zijn hier moeilijk te lezen. Het Baskisch overheerst en de mensen zijn onverstaanbaar. Irun blijkt een nogal grote plaats te zijn en we lopen maar wat rond, gele pijlen te volgen. We zoeken een aanknopingspunt, een toeristenbureau, een Calle Lucas de Berreo, waar de albergue is gevestigd. Dan eindelijk bij een bushalte een plattegrond en dan blijken we dichtbij die Calle te staan. Dan nog uitvinden waar we op dat moment precies staan en in welke richting we moeten lopen, even vragen en met wat geluk, als een dame langs komt lopen en onze schelpen ziet (“Ah, peregrino?”) wijst ze ons naar de juiste straat. Een vriendelijke Spanjaard neemt het al snel van haar over en brengt ons zelfs even tot bij de deur.
We komen terecht in een soort flatgebouwtje, waar de albergue op de eerste verdieping door vrijwilligers wordt gerund. Na een hartelijke ontvangst, een plechtig inschrijven in het grote boek en het zetten van een stempel in de credencial, krijgen we een kamer toegewezen, waarin zes bedden (drie stapelbedden) staan en er verder nauwelijks meer ruimte is voor zes rugzakken. Maar er komen geen andere gasten bij, dus horen we alleen ons eigen gesnurk. Douche en toilet op het gangetje en een keuken, waarin ook een centrifuge staat. Alles open en bereikbaar. Vertrouwen in elkaar, pelgrims aller landen!
En dat alles tegen betaling van een vrijwillige gift. Dat zien we morgen wel.

Datum: 15-07-2009 dag: 88
Vertrek – aankomst: 07.15 – 16.30
Route: Irun (Sp.) – Pasaia Donibane – Pasaia San Pedro – San Sebastián
Dagafstand – totaal afstand: 28 – 1900
Overnachting: albergue in San Sebastián

Vanaf Irun begint het eigenlijk pas echt. Was Irun nog een grensplaats, dat is hier in San Sebastián heel anders. De wandeling begint voor ons vanmorgen om kwart over zeven, we lopen de stad uit en meteen een berg op van 547 meter vanaf zeeniveau. Maar een prachtig gebied, dat een beetje aan La Palma doet denken. Soms een stukje dennenbos en dat ruikt heerlijk. We gaan over hoogte met uitzicht, nog steeds, op de Pyreneeën en later komt dan de Atlantische Oceaan erbij. Prachtig!
Het is wel een behoorlijk zware wandeling van zeker 28 kilometer. Al heel lang van te voren komt de mooie stad San Sebastián in zicht, terwijl wij er nog tien kilometer vandaan zijn. We dalen af via een zeer steile weg, dan een enorme trappenpartij en opeens staan we midden in de stadsdrukte. De hele stad door en onderweg naar het postkantoor om wat papierwerk naar huis te sturen. Allemaal gewicht.
Daarna even naar de andere kant van de stad langs maar liefst drie stranden, waar het een drukte van belang is.

We zitten nu weer in een albergue en ik heb mij eerst maar eens ontdaan van overtollige kleding, zoals, je moet er hier niet aan denken, een dikke trui en thermokleding, die ik nog wel in Nederland en België heb gebruikt, maar hier nergens opslaan. Daar loop ik dus al 1800 kilometer mee te zeulen en nu heb ik alles in de prullenbak gekieperd. Opsturen per post is veel te duur!

Reacties:
Ria
15 juli 2009
Zo zo, eindelijk wordt het dus menens. Spanje is bereikt. Zijn jullie niet bang dat dat bergachtige zo blijft als je langs de kust blijft lopen? Die pelgrimsweg onderlangs zal toch niet voor niets juist daar zijn, of heeft dat weer met oude religie te maken of zo. In ieder geval, geniet van de laatste 1100 km. Zonde van die thermokleding en die trui. Was er niet een oude zwerver, die je nog blij had kunnen maken?

Margreet
15 juli 2009
Hoera, hoera eindelijk het 'beloofde land'! Ach, misschien loopt er nog wel een zwerver langs de prullenbakken. Minder gewicht moet een totale metamorfose zijn en dat is geweldig.
Ik wens jullie een fantastische tocht langs de kust. En natuurlijk straks de grote beloning.

Truus
15 juli 2009
Ria, 1100 km is wat overdreven. Ik schat ongeveer 800. Dus dat valt weer wat mee.
T+T Hou de moed erin het is echt mooi langs de kust. Volgens mij lopen jullie langs camping Playa de Troenzo. Misschien iets voor jullie om te overnachten. Ons plekje een balkon met uitzicht op de zee. Wie weet?

henk en toos
15 juli 2009
Heerlijk dat hebben jullie alvast bereikt, knap hoor. Genieten jullie van de mooie natuur en wat jullie nog allemaal te zien krijgen. Het zal wel zwaar worden dat klimmen. Wij denken aan jullie.

tintom
15 juli 2009
Truus in welke plaats ligt deze camping?

Truus
16 juli 2009
Het is nog wel even lopen, ongeveer 300 km.
Het ligt ten westen van Llanes aan de LLN-19 dus jullie hebben nog even.
gr. J+T+R

Ria
16 juli 2009
Het is in totaal toch 3015 km.? In San Sebastian was het 1862 km., dus schatte ik het nog op ca. 1100 km. Maar misschien valt het mee, ligt eraan hoe ze lopen. Maar dat doet er ook niet toe. Fantastisch dat Spanje alvast bereikt is! Volgende week Nijmeegse vierdaagse. Moet een fluitje van een cent zijn die 4 x 40 of 50 km. toch? En dan beginnen die stumpers al in januari met trainen. T&T houdt de moed erin met de hitte van nu!

Adri
17 juli 2009
Het is te hopen dat het mooi weer blijft, anders heb je straks nog spijt dat je de thermokleding in de prullenbak hebt gegooid. Na zoveel kilometers moet dit laatste stukje toch een appeltje en eitje voor jullie zijn.

lia
17 juli 2009
Een paar maanden geleden vlogen wij daar over de Pyreneeën en over Santiago. Een dikke vette klus nog hoor. Anders dan bij ons de derde dag van de Vierdaagse met de Zevenheuvelenweg.