Dag 111 en dag 112 - Reisverslag uit Cadavedo, Spanje van Tineke en Tom Kauffman - WaarBenJij.nu Dag 111 en dag 112 - Reisverslag uit Cadavedo, Spanje van Tineke en Tom Kauffman - WaarBenJij.nu

Dag 111 en dag 112

Vertrek – aankomst: 09.15 – 14.15
Route: Cudillero – El Rellayo – La Magdalena – Lamuño – Soto de Luiña
Dagafstand – totaal afstand: 14 – 2420
Overnachting: albergue

"Het ontbijt is niet bij de prijs inbegrepen", begrijpen wij uit de woordenstroom van de hoteleigenaar, als we vragen of we kunnen gaan ontbijten. Hij heeft het tenminste over Euro’s (“e-oe-ros”) en dan weten we genoeg. Na het ontbijt genieten we nog even van het feit, dat alles weer lekker droog is, zelfs de schoenen, min of meer, voordat we buiten opnieuw de regen in stappen.
We vertrekken vanaf zeehoogte, nog net boven de woeste golven en gaan direct een weg op met haarspeldbochten. Volgens de rekening van het hotel staat dat hotel in Cudillero, maar die plaats ligt een paar kilometer verder. Na een paar hoger gelegen dorpjes te hebben doorkruist, dalen we weer af in wat dan echt Cudillero is en de regen valt met bakken neer over de vele, lege terrassen. We drinken koffie en nog één en wachten de bui af. We hebben geen haast.
Weer onderweg komen we bij een kruispunt, waar juist de vier Spaanse dames, met wie wij hebben gegeten, van een andere kant af komen aanlopen. Zij hebben een stuk met de trein gedaan, ook zij. We ondervinden wat problemen met het zoeken van de route, doordat er talrijke wegwerkzaamheden zijn en omleggingen. Daarbij moeten we verschillende keren de zeer drukke N632 oversteken. Uiteindelijk bereiken we na behoorlijk wat modder en veel klimmen het plaatsje Soto de Luiña, waar ons een overvloed aan Spaans wordt toegeschreeuwd, hoe we als pelgrims verder moeten handelen om bij de albergue te komen. Goedbedoeld natuurlijk, maar ze gebruiken zoveel nutteloze woorden om iets duidelijk te maken en gaan bijna schreeuwen als ze merken, dat je hen niet begrijpt.
Ook deze albergue is gevestigd in een oude school, een erg groot gebouw met tegels op de vloer, 22 bedden in één klaslokaal en een aantal matrassen op de vloer van het, naar het schijnt, voormalige kantoor van de directeur.
Douche en toilet, maar geen kookgelegenheid. We maken zelf iets van sla met spekjes en kaas. Toetje na.

Datum: 08-08-2009 dag: 112
Vertrek – aankomst: 07.30 – 14.00
Route: Soto de Luiña – Albuerne – Novellana – Castañeras – Santa Marina – Ballota – Tablizo - Cadavedo
Dagafstand – totaal afstand: 25 – 2445
Overnachting: albergue

We hebben vannacht een echte snurker. De man houdt niet op en wordt ook niet wakker van piepende bedden en dichtslaande deuren. De jongen naast mij pakt zijn matras op met alles erin en verhuist naar de gymzaal. Op een zeker moment is het snurken dan toch afgelopen. Hij is vermoedelijk zeer vroeg opgestaan en vertrokken. Wij kunnen nog een paar vreemde dromen verder slapen.
Vandaag een heel simpele etappe: we volgen vanaf de start de oude N632, die nu N632A heet, sinds er een veel grotere, nieuwe N632 gebouwd is. De vele kunstwerken, zoals viaducten op hoge pijlers boven een dal, zien wij regelmatig opdoemen. De kilometeraanduiding staat nog overal, zodat we kunnen aftellen, wat er nog op het programma staat vandaag. Het begint in Soto de Luiña met kilometer 231 en bij 255 of 256 zullen we er zijn. Geen moment gaan we van deze weg af, die niet of nauwelijks nog wordt gebruikt. Dat maakt het toch wel vrij moeilijke lopen op de weg iets makkelijker. Er zitten erg veel bochten in de weg en die liggen allemaal schuin, wat pijnlijke voeten en heupen veroorzaakt. Nu kunnen we, net als racewagens, de ideale lijn in de bochten kiezen.
In het tweede dorpje van vandaag, Novellana, drinken we koffie. Dit dorp werd al tweemaal, in 1962 en in 1992, door de Prins van Asturië als mooiste dorp van Asturië verkozen. Maar dat is geweest. Er staan mooie huizen en het uitzicht naar en over de zee is prachtig, maar de tand des tijds is ook hier duidelijk zichtbaar.
Het motregent een groot deel van de dag, maar aan het eind wordt het zelfs helemaal droog en warm.
Ook in Cadavedo zit een mevrouw, die erg veel woorden nodig heeft om duidelijk te maken, dat ze niet weet, waar de albergue is. Een paar minuten later komt ze toch weer naar ons terug en wijst nu definitief de goede richting aan.
In de albergue, eigenlijk niets meer dan een woonhuisje, bestaande uit een woonkeukentje, twee slaapkamertjes en een badkamer, is plaats voor acht bedslapers en vijf matrassen op de grond en het huisje is dan 'completo'. Er zijn enkele Duitse en Poolse meisjes, een Spanjaard, een Nederlandse jongen, die al acht jaar in Madrid woont en werkt en alles gaat door elkaar. We proberen de Polen in het Engels duidelijk te maken wat de juiste betekenis en de lading is van het antwoord 'eigenlijk niet', dat ik geef op de vraag of er een supermarkt in het dorp aanwezig is. De Nederlandse Madrileen kan zijn Spaanse taalkennis aanwenden voor ons, als dat nodig is.
Het groene formulier geeft vandaag aan: nog 261,8 km. en de gids: nog 271,2 km.