Camino Ignaciano - Reisverslag uit Zumarraga, Spanje van Tineke en Tom Kauffman - WaarBenJij.nu Camino Ignaciano - Reisverslag uit Zumarraga, Spanje van Tineke en Tom Kauffman - WaarBenJij.nu

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tineke en Tom

21 September 2013 | Spanje, Zumarraga

Camino Ignaciano 2013

In de maanden mei en juni 2013 hebben wij weer een pelgrimstocht in Spanje gepland. Een wandeltocht, die eigenlijk geen pelgrimstocht genoemd mag worden, omdat de eindbestemming niet Santiago de Compostela wordt. Toch is er een grote gelijkenis met een pelgrimstocht: er zijn gele en rode pijlen, er zijn albergues, er zijn credentials, al dan niet gezamenlijke maaltijden, slapen in muffige zaaltjes met andere wandelaars. En hitte, droogte, armoede, afzien en andere uitingen van rugzaktoerisme. Wij lopen tegen de richting in van de gele pijlen vanaf Zumárraga in Baskenland naar Montserrat in Catalonië, een afstand van ruim zeshonderd kilometer. Omdat de eigenlijke startplaats, het heiligdom van Loiola, nogal moeilijk bereikbaar is, zullen wij starten in Zumárraga. Daarmee slaan wij de eerste ‘step’ van 17,5 kilometer over.

De reis naar Zumárraga is toch al een beetje een gedoe. We nemen op 14 mei het vliegtuig van zes uur in de ochtend naar Barcelona, vervolgens de trein van half vier in de middag naar Zumárraga, waar we om kwart over negen aankomen en lopen nog een kwartier naar het hotel daar. Op 15 mei begint de wandeling, die ons medio juni in Montserrat moet brengen. Daar nemen we de trein naar Barcelona, waarna wij op 16 juni vanuit Barcelona terugvliegen naar huis.

En nu maar hopen, dat onze vermoeide lichamen dit allemaal aankunnen…

T & T

De route is verdeeld in 27 steps (etappes). Onderweg is er een redelijke hoeveelheid dorpjes en steden, waar overnacht kan worden. We hebben ons enigszins op deze wandeling voorbereid via de website (caminoignaciano.org) en daaruit de Engelstalige routebeschrijving gekopieerd.
De camino is vernoemd naar Ignatius, die leefde van 1491 tot het midden van de zestiende eeuw. Hij werd geboren in Azpeitia, Baskenland (Euskadi) en wandelde in 1522 rustig naar Montserrat. Hij ging later wonen in Manresa, een nabij Montserrat gelegen stad op ongeveer vijfenzestig kilometer ten westen van Barcelona.
En 491 jaar en drie maanden na Ignatius lopen wij ongeveer dezelfde route als hij. Soms door dezelfde oude keienstraatjes en over dezelfde geplaveide paadjes.

Pelgrimage naar het verleden

Enkele belangrijke data in Ignatius’ leven.
1491: Geboorte van Ignatius van Loyola, in Azpeitia.
1521: mei, slag van Pamplona, herstel en revalidatie.
1522: Herstel en verblijf in Manresa.
1523: Kort verblijf als pelgrim in Jeruzalem.
1524 – 1527: Studies in Barcelona, Salamanca en Alcala.
1528 – 1535: Universitaire studies in Parijs. Verzamelt de eerste medeoprichters van de orde der Jezuïeten om zich heen.
1537: juni. Priesterwijding in Venetië.
1540: Erkenning van de Jezuïeten door paus Paulus III.
1548: Goedkeuring door paus Paulus III van de diensten.
1553 – 1555: Ignatius dicteert zijn Autobiografie aan zijn secretaris.
Juli 31, 1556: Rome. Ignatius van Loyola overlijdt.